הברכה שלנו לפסח, על שום מה?

כמו בכל שנה, לקראת חג הפסח אנחנו מתכנסים וחושבים על הברכה ועל המתנה לחג עבור קהל הלקוחות שלנו, השנה עמד מולנו אתגר ממשי. הפסח הקרוב עומד להיות שונה מאי פעם, החג השנה מקבל משמעויות חדשות. איך מאחלים "חג שמח"? חג של חירות? מה ההשראה לברכה? הגוונים? ומה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? כמעט הכל.

ובכל זאת, בתוך הימים העצובים מרים האלה, והמציאות המורכבת של חיינו, האביב הגיע ועדיין ישנו הצורך הזה לאמנות והגעגוע לשגרה אסתטית. בסה"כ כולנו זקוקים ליופי ולנחמה.

חשבנו שפרחים יתאימו מאוד לברכה, ואף יותר, פרחי ארץ ישראל. היצירה "אינוונטר אביב ,פלורה פלשתינה" (צבעי מים על נייר, 41-31 ס"מ) היא אהבה ממבט ראשון והכימיה עם האמנית נורית גור לביא קרני הייתה מידית ויצאנו לדרך.

 

הספר "פלורה פלשתינה"
בסתיו 2016 יצא לאור ספר אמן ״פלורה פלשתינה״ ובסתיו 2022 ספר אמן שני ״פלורה פלשתינה II אינוונטרים ומגילות״ המכנסים מבחר מיצירתה של נורית המוקדשת לציור פרחי ארץ ישראל וצמחייתה, בעריכת רון ברטוש.
בטרמינולוגיה המקצועית מתחום הבוטניקה מתייחס המונח הלטיני פלורה לכלל הצמחייה הקיימת במקום מסוים (חבל ארץ, מדינה וכו') או לפרסום מדעי מקיף הממיין צמחייה זו או אחרת. 'פלורה פלשתינה' היא אפוא צמחיית ארץ ישראל.
"מאז שנת 2004 אני עוסקת בציור פרחי בר ארץ ישראלים ובשמם העברי. "פלורה פלשתינה" פרויקט זה מתכתב עם הציורים הבוטניים של צמחי ארץ ישראל, ועם הציירות הבוטאניות תמר קופל וברכה אורגד. הוא מעלה שאלות אודות האתוס הציוני שלתוכו חונך דור הוריי ובהמשך גם הדור שלי. ונאחז ביופי. לעבודות יש אופי יומני ביוגרפי כאשר אני בוחנת בצורה ויזואלית וביקורתית את סביבתה המשתנה, ומציירת בשפות ציוריות שונות הנעות בין הפיגורטיבי למופשט ובחומרים שונים הכוללים חומרים קלאסיים כגון שמן על בד וחומרים אלטרנטיביים כגון טוש ארטליין על שאריות פורמייקה, פיגמנט על צלחות קרמיקה משומשות ועוד". נורית גור לביא קרני


ב'פלורה פלשתינה' של נורית נתונים הציורים, מצד אחד למחויבות מדעית בטונית לתיאור פרטי הפרח ומאפייניו ומצד שני יש בהם חופש הבעה אישי, ציורי ויצירתי על המשמעויות הגלומות בו. בציורים שלפנינו, שלא כמו במגדיר פרחים מעשי, החצב אינו מייצג את כל החצבים, הכלנית אינה מייצגת את כל הכלניות. כאן כל פרח מעיד אך על עצמו, שכן בכל אחד מהם טבועות תמורותיהם של הסיפור האישי, של היסטוריית המקום, של סוגיות החברה ושל החוויה האנושית – כפי שאלה גולמו בבוטניקה האישית של האמנית.
נורית גדלה בטבע, בין פרדסים. אביה הוא יוסף קרני, פרדסן ויזם מן השרון. אמה מהילדים הבכורים של דור חלוצי עמק יזרעאל, ממקימי כפר יהושע. בני החלוצים נולדו לקשר טבעי לארץ ולאדמתה. כך גם האמנית, ששמה, כשם הפרח, מעיד כי תרבותו של הצבר היא 'ידיעת הארץ' – הכרתה הפיזית דרך טיול, התיישבות, חקלאות ועבודת האדמה, או ידיעתה בדרכים של לימוד, מחקר או שינון. נורית התחנכה על ערכים אלה. הם המקדם התרבותי שלה, והם שעומדים בבסיס פנייתה לציור פרחים.


"הפלורה פלשתינה" של נורית מבוססת אפוא על חוויה אישית, שתוקפה זה מקנה מסגולותיו למעגלים רחבים יותר – משפחתיים, לאומיים, אנושיים וגם חברתיים או פוליטיים. בציורי הפלורה פלשתינה של נורית טבועות תמורותיה של המציאות: הסיפור האישי, ההיסטוריה של המקום, סוגיות החברה, פעימות האקטואליה והחוויה האנושית. אלה הוטבעו בבוטניקה המקומית, כפי שהעמדה האתית גלומה במבע האסתטי. זו עמדה שבוטחת באמנות ומאמינה כי הדרך להשגת ערכיה של היצירה עוברים דרך מהותה של האסתטיקה: היפה. הפלורה פלשתינה של נורית גור לביא (קרני) פוסקת: היפה מותר.
(מתוך דברים שכתב רון ברטוש לספר 'פלורה פלשתינה).

ביוגרפיה מקוצרת
נורית גור לביא קרני ילידת 1952 . חיה ויוצרת בכפר יונה.
לימודי כיתת ישראל הירשברג, ירושלים ) 2000 (. לימודים לתואר שני בלימודי מזרח אסיה אוניברסיטת ת"א) 1998 (,בוגרת לימודי אמנות ב"מדרשה לאמנות" ברמת השרון ) 1984. בוגרת תואר ראשון בחינוך מיוחד והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית, ירושלים 1975 .בשנים האחרונות עוסקת במיפוי של נוף מבחינה פוליטית – גיאוגרפית והיסטורית – חברתית שבאה לידי ביטוי בדימויים מתוך עולם הבוטניקה המקומי ומעולם הקרטוגרפיה. לעבודותיה יש אופי יומני ביוגראפי כאשר היא בוחנת בצורה ויזואלית וביקורתית את סביבתה המשתנה. מציירת בשפות ציוריות שונות הנעות בין הפיגורטיבי למופשט ובחומרים שונים הכוללים חומרים קלאסיים כגון שמן על בד וחומרים אלטרנטיביים כגון טוש ארטליין על שאריות פורמייקה, פיגמנט על צלחות קרמיקה משומשות ועוד. הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם. עבודותיה נמצאות באוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון עין חרוד, ספרית הקונגרס בוושינגטון, אוסף יונה פישר במו־זיאון אשדוד ובאוספים פרטיים בישראל ובעולם.

 

להלן התוצאה שמילאה את ליבנו תקווה לימים טובים יותר. מאחלים להחזרתם של כל החטופים במהרה.  

 

האמנית נורית גור לביא (קרני) ביקשה לתרום את ההכנסות משימוש בזכויות היוצרים ל"מטה להחזרת החטופים"

לאתר האמנית 

 

Shop Now