כך עיצוב מתוכנן יכול לפתור את בעיית הריכוז בעבודה




אם אתם כמו רוב העובדים - יש לכם דרייב לבצע את העבודה במהירות וביעילות, אבל אתם גם נוטים להסחת דעת בקלות. מסיחי הדעת סובבים אותנו מכל עבר, ואחד האתגרים הגדולים של מעצבי חללי העבודה הוא היכולת להתאים חללים לריכוז מקסימלי של כולם. הרי כל עובד הוא אחר, ויוצא מריכוז מסיבות שונות. כדי לפתור את הבעיה עבור כולם, יש להכיר את מסיחי הדעת העיקריים.   


3 גורמים עיקריים שמחבלים בריכוז בעבודה
שלוש הסיבות העיקריות לאובדן ריכוז בעבודה הן הסחות דעת, הפרעות מבלבלות מבחוץ והפרעות שמשתלטות עלינו לגמרי. אלה מגיעות בצורת השפעות מבחוץ (כמו אנשים או פעילות סביב העובד), או השפעות מבפנים (כמו רעב ועייפות). לכל אלה יכולת זדונית לחבל ביכולת של המוח שלנו להתרכז.
הגורם: הסחות דעת
הסחות דעת מוגדרות ככאלה שקורות כאשר אינפורמציה שאינה קשורה למשימה הנוכחית עליה אנחנו עובדים תופסת את תשומת לבנו.

הגורם: הפרעות מבלבלות
הפרעות מבלבלות מוגדרות ככאלה שקורות כאשר אינפורמציה שאינה קשורה במשימה הנוכחית מתערבבת עם אינפורמציה שכן קשורה במשימה הנוכחית.

הגורם: הפרעות משתלטות
הפרעות משתלטות מוגדרות ככאלה שמוציאות אותנו לחלוטין מהמשימה עליה עבדנו וגוררות אותנו לריכוז במשימה אחרת לגמרי.  

עיצוב משרדים שמעודדים ריכוז
כאשר ניגשים לעיצוב חללי עבודה, חשוב לקחת בחשבון את הפעילות שעומדת להתבצע באותם החללים. הגדרת החללים בהם תתרחש עבודה שדורשת ריכוז, יכולה לסייע לעובדים בחללים הללו לנהל טוב יותר את הסחות הדעת וההפרעות השונות שסביבם, ולתפקד באופן מיטבי בעבודה.

פתרונות יעילים להגברת יכולות הריכוז
כאמור, אין פתרון אחד שיכול להתאים לכולם. לכן, אסטרטגיית תכנון חללי העבודה מעודדי הריכוז חייבת להיות קשורה בקשר ישיר בהבנת התרבות הארגונית של מקום העבודה המדובר, והבנת הצרכים, הערכים והרגלי העבודה של העובדים במקום. אז ניתן להתחיל לתכנן את החללים השונים, לפני הצרכים השונים והפעילויות השונות שעומדות להתרחש במקום - מחללים שקטים ועד לחללים פעילים ומלאי תכונה.


השפעת התרבות הארגונית על מבנה החלל 
תרבות ארגונית היא למעשה האופי של הארגון, שמורכב מהערכים, הנחות העבודה והממצאים של הארגון ועובדיו. התרבות הארגונית מגולמת במבנה חלל העבודה, מאחר שהיא משקפת את מה שמוערך על ידי הארגון. 
בניית אסטרטגיה עיצובית לחלל העבודה שכוללת חללים מעודדי ריכוז, מתחילה בתרבות הארגונית. היא דורשת זיהוי של הנורמות הארגוניות, המבנה הפיזי עצמו והטכנולוגיה התומכות שבהן עושה הארגון שימוש - ואיך כל אלה משפיעים זה על זה. 


 

על פי מחקר של חברת HAWORTH, הגורם החשוב ביותר שיש להתמקד בו בתכנון חלל עבודה הוא גורם הרעש. תכנון החללים השונים צריך להתייחס לפעילויות השונות שעשויות להתרחש בחללים האלו, ולתכנן אותם תוך התייחסות לשליטה מרבית על עוצמות הקול וההפרעות הוויזואליות שיהיו בהם. מומלץ לתכנן מראש את החללים השונים - מחללים שקטים ועד חללי פעילות רועשים - באופן שיהלום אחד את השני כך שיפריעו זה לזה כמה שפחות.
אלה סוגי הפעילויות שכדאי לתכנן עבורם שטחים ייעודיים:
אזור שקט
אזור אקטיבי
אזור לעבודה משתנה
חללים פרטיים שאינם מוקצים לעובד ספציפי
חללים המאפשרים שיחה חסויה
חללי מנוחה וחידוש כוחותגם בתוך החללים הפתוחים ניתן להשתמש בחומרים סופגי רעש ובמחיצות ויזואליות על מנת למקסם את הריכוז היחסי שהעובדים השונים זקוקים לו על מנת להיות פרודוקטיביים בעבודתם. לקיחה בחשבון של כל אלה עוד בשלב תכנון החלל תביא את הארגון למקום טוב יותר, בן העובדים יותר מרוכזים, יותר יעילים ויותר  שמחים.